آخرین مقالات

کار تیمی در استارت‌آپ؛ ابزارها و رویکردها

کار تیمی در استارت‌آپ؛ ابزارها و رویکردها

مقدمه

برای موفقیت یک کسب‌وکار، تنها یک ایده فوق‌العاده، یک مدل تجاری منسجم و حتی منابع مالی قابل‌توجه کافی نبوده و برخی موارد ظریف و در عین حال مهم، می‌بایست مورد توجه کارآفرینان قرار گیرد. یکی از این الزامات، کار تیمی و مشارکتی از سوی اعضای تیم کاری است. در واقع، یکی از معیارهای اصلی که سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر و فرشتگان کسب‌وکار در هنگام سرمایه‌گذاری بر روی یک کسب‌وکار نوپا به دنبال آن هستند، عملکرد گروهی بنیان‌گذاران و ویژگی‌های شخصیتی هر یک از آن‌ها است.

کسب‌وکار مجموعه‌ای از افراد را در بر می‌گیرد که برای ایجاد و پیشبرد اهداف یک سازمان منسجم، گرد هم می‌آیند. به همین دلیل است که وقتی می‌خواهید یک استارت‌آپ موفق داشته باشید، هماهنگی و کار تیمی بی‌نقص، به همان اندازه منابع ملموس و حتی شاید بیشتر، اهمیت دارد.

 

اهمیت کار گروهی در استارت‌آپ‌ها

کار گروهی منسجم، یک الزام کلیدی برای تمامی کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک است. اما بایستی این الزام برای کسب‌وکارهای نوپا مورد تأکید بیشتری قرار گیرد. از دلایل این امر، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

الف) یک تیم موفق از بنیان‌گذاران، باید متنوع باشند: برخلاف اعضای یک تیم کاری پروژه که همگی بر یک تخصص خاص تمرکز دارند، یا تیمی که گستره آن به قدری است که کل نقش‌ها را با سمت‌های مختلف پوشش می‌دهد، اعضای یک تیم مؤسس استارت‌آپی، باید پیشینه‌های متفاوتی داشته و در عین حال، از لحاظ نقش‌ها و مسئولیت‌ها، با یکدیگر هم‌پوشان باشند. کنار هم قرار دادن این افراد متفاوت و مکمل، نیازمند تمرکز بر ارتباط و تعامل نزدیک است. در تیم شما باید صداقت و شفافیت موج بزند و بتوانید بدون این‌که ترسی از انتقاد کردن داشته باشید، سؤالات خود را بپرسید. امکان بحث‌های آزاد و فعالیت‌های جلسات بیرون از شرکت را فراهم کنید تا مطمئن شوید که اعضای تیم متنوع و ناهمگون شما، با اهداف استارت‌آپ در یک راستا قرار دارند.

ب) سرعت و میزان ریسک نسبت به محیط‌های سنتی افزایش یافته است: امروزه به لطف اطلاعات و منابع فراوان، سهولت دسترسی به کارآفرینان موفق و در نتیجه یادگیری بهتر راه‌اندازی یک استارت‌آپ، بسیار ساده‌تر از گذشته است. با این حال، بقا و حفظ یک مزیت رقابتی پایدار در چنین فضای اشباع شده‌ای، بسیار دشوارتر شده است. رقابت در دنیای استارت‌آپ‌ها بی‌رحمانه است و باید زمان و منابع زیادی را به آن تخصیص دهید. تنها روشی که در این وضعیت جوابگو است، داشتن یک تیم مؤسس قوی و منسجم است، یک سیستم پشتیبان که سازگار با ساختار استارت‌آپ، نیازها و اهداف بلندپروازانه آن باشد. هرکدام از اعضای گروه باید بتوانند فشار عدم قطعیت، بار کاری سنگین و تغییرات مکرر اهداف و مسیر پیشرفت را تحمل و مدیریت کنند. آن‌ها باید در زمان‌های سختی پیش بروند و نقاط قوت و ضعف یکدیگر را تکمیل کنند.

ج) تعارض‌ها به سرعت گسترش پیدا می‌کنند: وقتی در یک محیط استارت‌آپی کار می‌کنید، احتمالاً روزهای خود را در یک دفتر کوچک و باز، همراه با حریم خصوصی محدود سپری می‌کنید. در این حالت، به سختی می‌توان مسائلی که پیش می‌آید را مجزا نمود. در صورتی که بین دو نفر تنش ایجاد شود، ممکن است انرژی منفی حاصل از این تنش، بر دیگران نیز تأثیر بگذارد. مسائل میان فردی می‌توانند حتی قوی‌ترین استارت‌آپ‌ها را چندقطبی کنند؛ بنابراین برای این‌که تیمی شاد، سازنده و با آسودگی خیال داشته باشید، باید ریسک را به حداقل رسانده و آشکارا به مشکلات بپردازید. شخصیت افرادی که به خدمت می‌گیرید و نحوه تعامل آن‌ها با دیگران را در نظر بگیرید. برخی از تعارض‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند. اما وقتی تیمی قوی بسازید که به خوبی با هم همکاری می‌کنند و به یکدیگر احترام می‌گذارند، زمان اتلافی بر سر برطرف ساختن تنش‌ها کاهش می‌یابد. هر عضوی از تیم استارت‌آپی، یک عنصر ضروری برای کسب موفقیت است و اگر اعضای تیم نتوانند به خوبی با یکدیگر همکاری داشته باشند، آینده درخشانی در انتظار استارت‌آپ نخواهد بود. مؤسسین کسب‌وکار، در کنار جستجو برای ایجاد تیمی از افراد توانمند و باهوش، باید این افراد را به شکلی منسجم در محیطی مشارکتی در کنار هم قرار دهند. اعضای تیم باید برای انجام مسئولیت‌های خود و حمایت از یکدیگر در شرایط مطلوب و نامطلوب، تمایل  و تعهد کافی داشته باشند.

 

ابزارهای بهینه‌سازی کار تیمی در استارت‌آپ‌ها

ابزارهای زیادی برای سازمان‌دهی کار گروهی وجود دارد. همین تنوع و گستردگی ابزارهای یاد شده، می‌تواند انتخاب ابزار مناسب از بین آن‌ها را دشوار سازد. در این بخش، سعی خواهد شد تا ابزارهایی که کاملاً رایگان بوده و یا یک نسخه رایگان و کارآمد در کنار نسخه کامل آن‌ها ارائه می‌شود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

تصور نمایید که در یک دفتر کوچک و تنها با دو شریک کاری خود نشسته‌اید. مقیاس فرآیندها نسبتاً کم بوده و مدیریت آن‌ها به ابزارهای زیادی نیاز نخواهد داشت. تنها نیاز است که با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. به همین دلیل است که اولین ابزاری که می‌توان به صورت کاربردی از آن استفاده نمود، «Slack messenger» است. «اسلک» یک انتخاب فوق‌العاده در زمینه ارتباطات کاری است. به جز چت‌های خصوصی معمول، امکان ایجاد چت‌های گروهی، کانال‌های باز و حتی کانال‌هایی که می‌توانید افرادی از خارج از گروه را به آن اضافه کنید (مانند مشتریان) را فراهم می‌کند. علاوه بر این، امکان مدیریت گروه‌های مختلف، تماس گرفتن و ادغام با ابزارهای تجاری دیگر مانند «Google Drive» و «GitHub» را نیز فراهم می‌کند.

دومین ابزاری که برای نگهداری اسناد و استفاده مشارکتی از آن‌ها کاربرد دارد، «Google Drive» است. از طریق «گوگل درایو»، مجموعه‌ای از پرکاربردترین ابزارها برای کار گروهی، به‌ویژه ذخیره‌سازی و مدیریت اسناد و فایل‌ها امکان‌پذیر می‌گردد. مدیریت دسترسی، یک ویژگی عالی و منحصربه‌فرد برای «گوگل درایو» محسوب می‌شود که شما می‌توانید اسناد را برای افراد خاص و متعددی در دسترس قرار دهید.

با افزایش مقیاس عملیات و تعداد افراد گروه، ارتباط از طریق ابزارهایی مانند «اسلک مسنجر» و اشتراک اسناد از طریق «گوگل درایو» نمی‌تواند یک استراتژی بهینه تلقی گردد. به خاطر سپردن کل وظایف، اعم از اسنادی که باید بررسی شوند، کارهایی که باید انجام گیرد، ارتباطاتی که باید برقرار شود و ... بسیار دشوار خواهد بود. اینجا است که یک ابزار نوظهور و بسیار کارآمد به نام «Trello» مطرح می‌گردد. همان‌طور که در وب‌سایت مرتبط با این ابزار ادعا شده است، «ترلو» یک شیوه آسان، رایگان، انعطاف‌پذیر و بصری برای مدیریت پروژه‌ها و سازمان‌دهی هر چیزی است. در این ابزار، می‌توانید بوردهایی برای پروژه‌های خاص و کاملاً متمایز ایجاد کنید. هر بورد، شامل لیستی از کارت‌ها می‌شود که به شکل دلخواه خود می‌توانید آن‌ها را گروه‌بندی کنید. یک لیست رایج در این پلتفرم، شامل موارد زیر است:

1-     کارهای انجام نشده (عقب‌مانده)

2-     کارهای آتی

3-     کارهای در دست اجرا

4-     کارهای در حال بررسی

5-     کارهای انجام شده

با افزایش مقیاس فرآیندها، ضرورت سنجش بهره‌وری کار اعضای گروه و حتی بنیان‌گذاران احساس خواهد شد. به منظور این‌که متوجه شویم که برای دستیابی به یک نتیجه خاص، چه مقدار زمان نیاز است، می‌توان از «Toggl» به‌عنوان یک ابزار دنبال کننده زمان استفاده نمود. «تاگل» ابزاری است که با استفاده از آن به‌راحتی می‌توانید زمان را دنبال کنید. یک ویژگی که بیشتر از همه موجب انعطاف‌پذیری «تاگل» می‌شود، ضمیمه مرورگر آن است که استفاده از این ابزار را در هر شرایطی امکان‌پذیر می‌کند؛ دقیقاً مشابه با «اسلک»، «گوگل درایو» و «ترلو».

چهار ابزار فوق، مدیریت روند توسعه و تجاری‌سازی را از همان ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکار تا مراحل نهایی که فرآیندهای کاری کمی گسترش یافته‌اند و نفرات تیم نیز بیشتر شده‌اند، امکان‌پذیر خواهد کرد. اگر چه این ابزارها ابتدایی به نظر می‌رسند، اما یک کار بهینه و بدون وقفه را تضمین می‌کنند. ما همیشه مهم‌ترین وظایف را در بوردهای «ترلو» مشاهده می‌کنیم، با «گوگل درایو» اسناد و فایل‌های خود را مدیریت می‌کنیم و به اشتراک می‌گذاریم، با «تاگل» هر دقیقه را به شکل بهینه‌ای مصرف می‌کنیم و در یک چت «اسلک مسنجر» مشترک، از یکدیگر حمایت می‌کنیم.

 

مهارت‌های کار تیمی که هر استارت‌آپی باید بداند.

بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که مهارت‌های کار گروهی ضروری است. وقتی شخصیت‌ها، علایق و روش‌های کار مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند، می‌تواند هم لذت‌بخش و هم فاجعه‌بار باشد. در بسیاری از موقعیت‌ها، در نهایت یک نفر اخراج می‌شود!

در دانشگاه و مدرسه گفته می‌شود که کار گروهی یک تجربه آموزشی بسیار مفید است. به عبارت دیگر، با پروژه‌های گروهی و تمرین کار تیمی در طی سال‌های آموزش در مدرسه و دانشگاه، مهارت‌های ضروری هر یک از ما توسعه یافته و در دنیای واقعی نیز می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. به نظر می‌رسد که معلم‌ها و اساتید دانشگاه به ما دروغ نگفته‌اند. دنیای کسب‌وکار امروز، یک کار تیمی بزرگ است که با بهره‌گیری از مهارت افراد مختلف برای انجام یک کار پیچیده و چندبعدی، به شکلی کاملاً بهینه به اجرا در می‌آید.

اما استارت‌آپ شما باید بر یادگیری چه مهارت‌هایی تمرکز کند تا مطمئن شوید که اعضای گروه مانند یک دستگاه خوب و روغن‌کاری شده همکاری می‌کنند؟

1-     برقراری ارتباط و یادگیری نحوه گوش دادن:

همه ما  تجربه حضور در مجالسی را داشته‌ایم که فردی پر صحبت، در نهایت مکالمه را به سمت خود می‌کشد. او تنها «منم منم» می‌کند و به عقاید و سلایق دیگران توجهی ندارد. پس از مدتی نیز، هیچ کسی به حرف او گوش نمی‌دهد. این موضوع به نحوی دیگر در فضای کسب‌وکار صدق می‌کند که البته رنجش و تبعات بسیار زیادی هم به همراه خواهد داشت.

باز گذاشتن کانال‌های ارتباطی برای کلیه اعضای استارت‌آپ، باعث می‌شود تا همه اعضا مطمئن شوند که بخشی از گروه هستند. شما بنا به دلیلی تصمیم به همکاری گرفته‌اید و باید به عقاید و نظرات همه افراد مشارکت‌کننده در کسب‌وکار احترام بگذارید. البته البته برای اینکه در هر زمانی چه کسی صحبت کند و زمانی که افراد نظرات خود را ارائه می‌کنند و سپس زمانی که بازخورد ارائه می‌کنند، محدودیت زمانی ایجاد کنید و مدیریت زمان را مد نظر داشته باشید.

قطعاً تعارض‌هایی هم ایجاد می‌شود. شاید آقای «X» و خانم «Y» نمی‌توانند بر سر یک رنگ طرح جدید تبلیغاتی برای وب‌سایت شرکت توافق کنند، یا عهده‌دار شدن بیش از حد کارها از سوی یکی از افراد، وی را عصبی نموده و موجب پرخاش به دیگران شود. مسئله هر چه باشد، بحث رک و صادقانه بهترین راه‌حل است. این یک جاده دوطرفه است. پس همیشه این کلمات را در میان تیم کاری خود زمزمه کنید: «همکاران بیایید در مورد این مسئله صحبت کنیم و سپس می‌توانیم به توافق برسیم.»

2-     به هم‌تیمی‌های خود اعتماد کنید.

از آنجایی که استارت‌آپ‌ها عمدتاً کسب‌وکارهای کوچک و محدودی هستند، اعتماد شما به هم‌تیمی‌هایتان ضروری است. اعتماد به استعداد و توانایی همکاران برای انجام درست وظایف (و البته اعتماد آن‌ها به شما در انجام کار خود) در حفظ کارایی، خلاقیت و سلامت محیط کار اهمیت زیادی دارد.

به یاد داشته باشید که شما بنا به دلیلی همکاری با این تیم کاری را انتخاب کرده‌اید. هرکسی مجموعه دانش، مهارت‌ها و رابطه‌های خاص خود را به همراه دارد و وقتی این قدرت‌های متعدد ترکیب شوند، به هر چیزی که می‌خواهید، دست می‌یابید.

3-     منسجم باشید.

انسجام در کسب‌وکار، به این معنا نیست که پوشه‌های زیبا و مرتب با برچسب‌های شفاف داشته باشید (اگر چه داشتن این چیزها همیشه خوب است). شما باید ساختار کسب‌وکار، عملکرد روزانه و روش‌های کاری خود را در نظر بگیرید. داشتن  انسجام همچنین شامل موارد زیر می‌شود:

  • داشتن مسئولیت‌ها و قوانین معین: تعیین مسئولیت و قوانین برای هر عضوی از گروه، به شما کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را به خوبی پیش ببرید. تصمیم‌گیری در این زمینه که چه کسی تصمیمات نهایی را می‌گیرد، چه کسی مسئول امور مالی است و چه کسی مسئول انبار و موجودی، زندگی کاری شما را بسیار بهینه‌تر می‌کند. هر کسی درک می‌کند که نقش او چیست و افراد مختلف، بی‌دلیل کاری را انجام نمی‌دهند یا آن را فراموش نمی‌کنند.
  • تعیین اهداف مشخص: بحث‌های منظمی با همکاران خود داشته باشید تا مطمئن شوید که به سمت هدفی مشابه پیش می‌روید. در این صورت، هر فردی می‌داند که برای رسیدن به اهداف شرکت، چه وظایفی بر عهده دارد.
  • ایجاد آیین‌نامه‌های داخلی: در حالی که دفترچه‌های راهنما و آیین‌نامه‌های مخصوص وظایف روزانه، مانند چگونگی ارسال صورت وضعیت برای مشتری و چگونگی ذخیره‌سازی فایل‌ها برای دسترسی همگانی، به نظر اجباری و خسته‌کننده است، می‌توانند باعث صرفه‌جویی زمان قابل‌توجه در آینده شوند.
  • به بازه‌های زمانی مقید باشید: چیزی بدتر از این نیست که پروژه‌ها را سر وقت به مشتریان خود تحویل ندهید. با استفاده از برنامه‌ها یا ابزارهای مدیریت پروژه، مطمئن شوید که همه کارها مطابق با برنامه و زمان‌بندی مشخص شده پیش می‌روند. این برنامه‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا وظایفی که هر کدام از اعضا باید انجام دهند و تاریخ تکمیل آن‌ها را تعیین نموده و فایل‌های لازم را برای اطلاع‌رسانی مشتریان ارسال نمایید.

4-     همه‌چیز را خلاقانه کنید.

مهم نیست در چه کسب‌وکاری مشغول هستید، وقتی به پیروزی و موفقیت خود اطمینان داشته باشید، کارکنان و تیم کاری برای آمدن به دفتر کار انگیزه دوچندان یافته و هر روز، پرانرژی و پرهیجان خواهند بود. این‌که چطور این کار را انجام دهید به شما بستگی دارد. اما حضور در کارگاه‌ها، رویدادهای شبکه‌سازی، برگزاری جلسات طوفان فکری در داخل شرکت و گوش دادن به نظرات افراد، باعث پیشرفت می‌شوند.

5-     با هم بیرون بروید.

جلسات گروهی در خارج از شرکت، یکی از مهم‌ترین عناصر در اداره موفق یک کسب‌وکار است. تیمی که با هم تفریح می‌کنند، بقا و پایداری بیشتری دارند. درست است، شاید منتظر بهانه‌ای برای رد کردن پیشنهاد قهوه نوشیدن با یکدیگر باشیم، اما برای این‌که محیط اداری شادی داشته باشید، خوب تا کردن با هم مهم است. آشنا شدن با یکدیگر در خارج از دیوارهای دفتر کار، می‌تواند برای شما مشخص کند که همکاران در مورد کار شما چگونه فکر می‌کنند و  چقدر برای آن ارزش قائل هستند.

مشخص کردن روزهای تیم‌سازی نیز، روشی فوق‌العاده‌ای برای اعتمادسازی در داخل تیم و بهانه‌ای فوق‌العاده‌ای برای بیرون رفتن از اداره است. کوهنوردی یا یک کلاس آشپزی را امتحان کنید تا ببینید آیا افراد واقعاً برای همکاری با یکدیگر مناسب هستند یا خیر!

محیط کار شاد، یک محیط کاری پرثمر است و توسعه مهارت‌های کار گروهی، تضمین می‌کند که استارت‌آپ شما در دنیای بی‌رحم کسب‌وکار موفق باشد.

 

مرجع: «skaled.com»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.