آخرین مقالات

معرفی پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی FundRazr

معرفی پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی FundRazr

در این مقاله قصد داریم تا پلتفرم FundRazr از جمله پلتفرم‌های موفق سرمایه‌گذاری جمعی را معرفی کنیم.

درباره Fundrazr: FundRazr یک سایت سرمایه‎گذاری جمعی کانادایی است. این سایت به افراد اجازه راه‌اندازی صفحات و جنبش‌های سرمایه‌گذاری جمعی و تبلیغ آن‌ها از طریق فیسبوک را می‌دهد. این سایت در هرجای دنیا می‌تواند سرویس ارائه دهد. شعار این شرکت این است: «هرچیزی را سرمایه‌گذاری جمعی کن؛ در هر جایی که هستی» FundRazr اولین پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی بود که امکان پرداخت اینترنتی به یک شرکت، به صورت مستقیم را راه‌اندازی کرد. در سال 2013، بیماری‌ها، خدمات پزشکی و سلامت، موضوع 58 درصد سرمایه‌های جمع شده را تشکیل می‌دادند. 12 درصد سرمایه‌ها به موضوعات یادبود و مراسم‌ها مربوط می‌شد. تا ماه مارس 2014، FundRazr توانسته است که 44 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند. بزرگترین پروژه FundRazr، طرحی در سال 2015  با بیش از 1 میلیون دلار سرمایه بوده، که در آن محققان در پروژه American Gut، بزرگترین پروژه علمی مبتنی بر سرمایه‌گذاری جمعی شرکت کردند که موضوع آن مربوط به DNA انسان‌ها بود. 

تاریخ راه‌اندازی: 2009 

مکان دفتر اصلی: ونکوور، کانادا 

فرآیند برنامه: برنامه‌های سرمایه‌گذاری جمعی FundRazr از 3 مرحله تشکیل شده است:

خلق: به صورت رایگان، کارآفرین می‌تواند اقدام به راه‌اندازی جنبش سرمایه‌گذاری جمعی کرده و داستان و انگیزه خود از این پروژه را بیان کند. در این قسمت، از کلمات، تصاویر و ویدیوها می‌توان استفاده‌کرد  و کل فرآیند حداکثر 5 دقیقه طول می‌کشد. 

به اشتراک گذاری: این جنبش در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته شده و در دسترس افراد بیشتری قرار می‌گیرد. فیسبوک، توئیتر، گوگل‌پلاس، لینکدین، پینترست، وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و ایمیل می‌توانند رسانه‌های به اشتراک‌گذاری باشند. 

پذیرش: در این مرحله کمک‌های مالی توسط کارآفرین دریافت می‌شود. در این قسمت می‌توان از طریق کارت‌اعتباری، کارت Debit و سیستم PayPal استفاده کرد. FundRazr از سیستم سرمایه‌گذاری جمعی KiA هم استفاده کرده و به همین دلیل در این روش، به صورت آنی، پول واریز شده در اختیار کارآفرین قرار می‌گیرد.

میزان سرمایه جمع‌شده تاکنون: بیش از 86 میلیون دلار 

حوزه‌های فعالیت: پزشکی و سلامت، حیوانات خانگی، یادبود و مراسم ختم، دلایل شخصی، سازمان‌های غیرانتقاعی 

نقاط قوتFundRazr: 

تأمین مالی منعطف: می‌توان از گزینه KiA برای دسترسی آنی به سرمایه‌ استفاده کرد. و نیز می‌توان از سیستم AoN استفاده کرد تا پس از رسیدن به اهداف، از حامیان پول دریافت کرد. در هر دو راه، کارآفرین هیچ مبلغ اضافی یا جریمه‌ای پرداخت نمی‌کند. 

دسترسی جهانی: در حال حاضر، FundRazr در هر کشوری می‌تواند استفاده شود، و سیستم PayPal نیز قابلیت انتقال پول به 25 واحد پولی مختلف را دارد. برای کاربران آمریکایی و کانادایی، از طریق سیستم WePay نیز برای حمایت مالی می‌توان استفاده کرد. 

پرداخت امن و آسان

برنامه تبلیغ جامع و یکپارچه در وب‌سایت، وبلاگ و فیسبوک

انگیزاننده‌های قوی: انواع پرک‌ها، محصولات، بلیط‌ها می‌توانند برای تشکر و پاداش به حامیان مورد استفاده قرار بگیرند.

ساختار قیمتی FundRazr: اهدا‌کنندگان پول، هیچ مبلغی به سایت نمی‌پردازند. کارآفرینان دریافت کننده، 5 درصد هر اهدا را به عنوان هزینه پلتفرم، و 2.9 درصد مبلغ اهدا شده و سی سنت را برای هر اهدا به عنوان هزینه‌های نقل و انتقال پول می‌پردازند.

مقایسه پلتفرم‌ها 

جدول زیر به مقایسه‌ای بین چند پلتفرم اشاره‌شده می‌پردازد.

مقایسه پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی معرفی شده

نام پلتفرم

مدل پلتفرم

ترافیک سایت

ترافیک در آمریکا

هزینه‌ها

Indiegogo

KiA, AoN

رتبه الکسا: 1249

رتبه: 716

4-9 % هر اهدا

Gofundme

KiA, AoN

رتبه الکسا: 1107

رتبه: 288

5% هر اهدا

RocketHub

KiA

رتبه الکسا: 331131

رتبه: 200292

4-8% هر اهدا

Kickstarter

KiA, AoN

رتبه الکسا: 442

رتبه: 221

5 % هر اهدا

MicroVentures

Equity

رتبه الکسا: 246932

رتبه: 78510

10% هر اهدا

Angel List

Equity, Debt

رتبه الکسا: 1627

رتبه: 961

5 % هر اهدا

CircleUp

Equity

رتبه الکسا: 152622

رتبه: 39571

5% هر اهدا

Crowdfunder

Equity, Debt

رتبه الکسا: 56927

رتبه: 33891

6% هر اهدا

GoGetFunding

KiA

رتبه الکسا: 134640

رتبه: 92490

4 % هر اهدا

FundRazr

KiA,AoN

رتبه الکسا: 88843

رتبه: 22656

5 % هر اهدا


با توجه به اطلاعات جداول بالا، به نتایج زیر دست می‌یابیم:

ایندیگوگو، کیک‎استارتر و گوفاندمی معتبرترین پلتفرم‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری جمعی هستند، که هر 3 پلتفرم در حوزه‌های مختلف و متنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برخی از این پلتفرم‌ها، رویکرد اصلی‌شان سرمایه‌گذاری جمعی نیست. سایت‌هایی مانند کرادفاندر، انجل‌لیست و راکت‌هاب از این دست هستند که بیشتر روی شبکه کارآفرینی تمرکز دارند و تأمین مالی به روش سرمایه‌گذاری جمعی، یک ابزار این پلتفرم است، نه مدل کسب‌وکاری آن.

بیشترین خدمات و ارزان‌ترین خدمات را سایت GoGetFunding ارائه می‌دهد، که مشخص است به علت اعتبار و شهرت کمتر آن نسبت به سایت‌هایی مانند Indiegogo، تصمیم گرفته است که سرویس خود را در ازای بهای کمتری ارائه نماید. به همین دلیل، ریسک این سایت نیز قاعدتاً بیشتر از سایر پلتفرم‌های اشاره شده است.

مدل‌های سرمایه‌گذاری جمعی در این پلتفرم‌ها بسیار مختلف است؛ با این حال، مدل‌های KiA و AoN به علت استفاده کردن از سرمایه‌گذاران عمومی و ناشناخته، بسیار محبوب‌تر از سایر روش‌ها هستند، که مسلماً به همین دلیل، شکست و ریسک پروژه‌های این مدل، در مقایسه با مدل‌های Equity و Debt بالاتر است.

2 پاسخ بهمعرفی پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی FundRazr

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.