آخرین مقالات

معرفی سه پلتفرم MicroVentures،GoFundMe و AngelList

معرفی سه پلتفرم MicroVentures،GoFundMe و AngelList

در این مقاله قصد داریم تا سه پلتفرم دیگر سرمایه‌گذاری جمعی مایکرو ونچرز (MicroVentures)، گوفاندمی (GoFundMe) و آنجل لیست (Angel List) را معرفی کنیم. 

مایکروونچر، یک بانک سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای پرریسک است. مایکروونچر استارت‌آپ‌هایی که پتانسیل بالایی داشته را جذب کرده و سعی ‌می‌کند که عمل کرده آن‌ها را ارتقا ببخشد و به سرمایه‌گذاران این امکان را فراهم می‌کند که در این شرکت‌ها از طریق آنلاین سرمایه‌گذاری نمایند. نقطه تمایز مایکروونچر در این است که یک پلتفرم آنلاین برای سرمایه‌گذاری است، به طوری که در دسترس عموم قرار می‌گیرد. 

تاریخ آغاز فعالیت: سال 2013 

تعداد سرمایه‌گذاری‌ در شرکت‌ها تاکنون: 160 

میزان سرمایه‌گذاری تاکنون: 80 میلیون دلار 

شرایط پذیرش استارت‌آپ‌ها: عموماً استارت‌آپ‌هایی که از یک شتاب‌دهنده، مثل Y-Combinator یا 500 استارت‌آپ خارج شده باشند، مؤسسان مشخصی داشته باشند و سرمایه‌گذاران فرشته باتجربه‌ای از آن‌ها حمایت کرده باشند، می توانند در مایکروونچر از طریق سرمایه‌گذاری جمعی، تأمین مالی انجام دهند. 

انجام تحلیل‌های پیشرفته: مایکروونچر به دشواری در پذیرش ایده‌ها و طرح‌ها مشهور است. به عقیده مایکروونچر، سرمایه‌گذاری‌های جمعی مبتنی بر سهام، نظارت قوی بر طرح‌ها ندارد و سرمایه‌گذاری مردم را با ریسک بالایی مواجه می‌سازد. به همین دلیل، در این پلتفرم به دفعات متعدد تحلیل‌های حرفه‌ای صورت می‌پذیرد تا فیلتر شدیدتری نسبت به پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی اعمال شود. به بیان دیگر، ورود به دانشگاه هاروارد آسانتر از قرارگرفتن در فهرست کسب‌وکارهای مایکروونچر می‌باشد. تنها 0.5 درصد شرکت‌هایی که به مایکروونچر می‌آیند، می‌توانند در نهایت به فاز سرمایه‌گذاری جمعی برسند. 

خدمات ویژه برای مشتری: تلاش مایکروونچر این است که ریسک را برای سرمایه‌گذاران به کمترین حد برساند؛ به همین دلیل مشاوران و متخصصان مایکروونچر بسیار محافظه‌کار بوده و به دقت به نیازمندی‌های سرمایه‌گذاران گوش داده و هرگز به آن‌ها یک پیشنهاد سرمایه‌گذاری ناگهانی ارائه نمی‌کنند و آن‌ها را گیج نمی‌کنند. 

فرآیند شرکت در برنامه برای سرمایه‌گذار: 

  • ابتدا حساب کاربری به صورت رایگان ساخته شده و سرمایه‌گذار در شبکه سرمایه‌گذاران فرشته سایت عضو می‌شود.
  • از طرف شبکه MicroVentures، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود.
  • سرمایه‌گذار به انتخاب خود هر میزان که بخواهد در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

هزینه‌های سرمایه‌گذاری: مایکروونچر برای طرح‌های پذیرفته‌شده، 10 درصد هزینه پلتفرم برای هر اهدا دریافت می‌کند(5 درصد هزینه کارآفرین و 5 درصد از سمت اهداکننده) و 10 درصد هم هزینه‌های انتقال پول روی هر اهدا می‌باشد. اگر کارآفرین به هدف خود نرسد، تمامی مبالغ سرمایه‌گذاران به آن‌ها بازگردانده می‌شود.

Angel List 

انجل‌لیست یک وب‌سایت آمریکایی است که شبکه‌ای متشکل از استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران فرشته و افراد جویای کار در فضا‌های استارت‌آپی به وجود‌ آورده است. مأموریت این پلتفرم، ساده و متدوال‌سازی فرآیند سرمایه‌گذاری است. این پلتفرم ابتدا از یک برد آنلاین برای معرفی استارت‌آپ‌های تکنولوژی که نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه داشتند، شروع به فعالیت کرد. اکنون، این سایت به استارت‌آپ‌ها این امکان را می‌دهد که از سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران فرشته، تأمین مالی داشته باشند، بدون آن که هرگونه هزینه واسطه‌ای یا اضافی متحمل شوند. همچنین سایت انجل‌لیست به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که سایر سرمایه‌گذاران معتبر را به عضویت سایت درآورده و آن‌ها را در فرآیند سرمایه‌گذاری مشارکت دهند. 

تاریخچه انجل‌لیست: سایت انجل‌لیست در سال 2010 توسط ناوال راویکانت و بابک نیوی راه‌اندازی گردید. این کمپانی در حال حاضر علاوه بر ارائه خدمات تأمین مالی به استارت‌آپ‌ها (از طریق سرمایه‌گذاران شناخته‌شده و سرمایه‌گذاران فرشته) ، به سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر سهم از سمت سرمایه‌گذاران ناشناخته نیز علاقه‌مند است. در سال 2014، انجل‌لیست توانست 104 میلیون دلار سرمایه‌ از طریق آنلاین جمع‌آوری کند، 243 استارت‌آپ‌ را حمایت کند که در این فرآیند 2673 سرمایه‌گذار مشارکت کردند. 

خدمات سایت: در حال حاضر این پلتفرم 4 نوع خدمت ارائه می‌دهد:

پیدا کردن شغل در استارت‌آپ‌ها: در این قسمت، فرد یک پروفایل شخصی در سایت ایجاد می‌کند و در آن رزومه خود را کامل می‌کند و نیاز‌ها و علایق شغلی خود را می‌نویسد. بعد از مدتی شرکت‌های موجود در شبکه انجل‌لیست به وی درخواست استخدام خواهند داد. 

اعلان آگهی استخدام: در این قسمت، ابتدا یک پروفایل برای شرکت ایجاد می‌شود و بعد از بررسی شرکت و تأیید شدن شرکت برای فعالیت، شرکت می‌تواند با هر فردی که تقاضای استخدام دارد، وارد مکاتبه شود. 

تأمین مالی به صورت آنلاین: در این قسمت فرد ابتدا مشخصات استارت‌آپ‌ خود را مشخص کرده و یک پروفایل ایجاد می‌کند و بعد از آن به راه‌اندازی جنبش‌های تأمین مالی می‌پردازد. 

سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها: برای این‌کار، فرد باید به عضویت سندیکای سرمایه‌گذاران انجل‌لیست دربیاید. 

هزینه‌های سایت: استارت‌آپ‌ها هیچ هزینه‌ای بابت سرمایه‌گذاری پرداخت نمی‌کنند. اما سرمایه‌گذاران، 5 درصد از مبلغ سرمایه‌گذاری خود را به مشاوران انجل لیست باید پرداخت کنند. 

Gofundme

گوفاندینگ یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی آنلاین است که در آن افراد در سایت گوفاندینگ به راه‌اندازی جنبش‌های سرمایه‌گذاری جمعی اقدام می‌کنند.

محل قرارگیری پلتفرم: سن دیگو، ایالات متحده 

تاریخ راه‌اندازی پلتفرم: 10 می 2010 

میزان سرمایه‌جذب شده در روز: 4 میلیون دلار 

حوزه‌های فعالیت: پزشکی، آموزشی، فعالیت‌های داوطلبانه، موارد شخصی، ورزش و تیم‌ها

مراحل سرمایه‌گذاری جمعی: ابتدا کارآفرین جنبش سرمایه‌گذاری جمعی خود را راه‌اندازی می‌کند. در این مرحله باید درباره طرح خود و انگیزه‌های خود اشاره کند تا بتواند حمایت مردم را به‌دست آورد. در مرحله بعدی، از طریق فیسبوک، توئیتر و ایمیل، جنبش خود را با دوستان و اعضای خانواده خود به اشتراک می‌گذارد. در مرحله سوم، اهداهای حامیان طرح را از طریق نقل‌وانتقال بانکی یا چک پذیرفته می‌شود. کارآفرین باید به صورت پیوسته، از روند انجام پروژه گزارش تهیه کند و حامیان را در جریان وضعیت پیشرفت پروژه قرار دهد. 

میزان سرمایه جذب شده تاکنون: 2 میلیارد دلار

ویژگی‌های گوفاندینگ: 

  • بدون فرصت نهایی برای تأمین مالی
  • بدون محدودیت در قرار دادن سقف برای سرمایه مورد‌نیاز
  • راه‌اندازی جنبش در کمتر از 5 دقیقه
  • حفظ تمامی اهداهای صورت گرفته توسط کارآفرین(سیستم KiA)
  • بدون تحمیل مجازات، در صورت نرسیدن به اهداف سرمایه‌گذاری
  • قابلیت استفاده در موبایل
  • جنبش‌های سرمایه‌گذاری جمعی با دستگاه‌های موبایل سازگاری دارند.

ساختار قیمتی گوفاندینگ: طبق اخطاری که گوفاندینگ به کارآفرینان داده، سایت‌هایی که ادعای 100 درصد رایگان را برای سرمایه‌گذاری جمعی دارند، در عمل 15 درصد مبالغ اهدا شده را برداشته و نیز کارآفرینان برای فرآیند جمع‌آوری مبالغ، باید 3 درصد مبالغ اهدایی را پرداخت نمایند. اما ساختار قیمتی گوفاندینگ برای جنبش‌های سرمایه‌گذاری جمعی به صورت زیر است: 

در آمریکا و کانادا: 5 درصد هزینه پلتفرم و 2.9 درصد به اضافه 30 سنت، هزینه نقل‌وانتقال‌های مالی از سیستم WePay بر روی هر اهدا

در انگلستان، فرانسه، ایرلند، بلژیک، فنلاند، آلمان، لوکزامبورگ، هلند، اسپانیا، ایتالیا و اتریش: 5 درصد هزینه پلتفرم و 1.4درصد به اضافه 0.2 پوند یا 0.25 یورو، هزینه نقل‌وانتقال‌های مالی از سیستم کارت اعتباری Stripe بر روی هر اهدا

استرالیا: 5 درصد هزینه پلتفرم و 1.75 درصد به اضافه 30 سنت، هزینه نقل‌وانتقال‌های مالی از سیستم کارت اعتباری Stripe بر روی هر اهدا

کاربری‌های خیریه: 5 درصد هزینه پلتفرم و 4.25 درصد هزینه FirstGiving برای هر اهدا

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.