آخرین مقالات

مراحل اصلی و کلیدی برای اتمام رابطه با سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر چیست؟

مراحل اصلی و کلیدی برای اتمام رابطه با سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر چیست؟

مراحل اصلی و کلیدی برای اتمام رابطه با سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر چیست؟

  • ارزیابی مقدماتی و بازبینی طرح تجاری
  • مذاکرات اولیه
  • ارزیابی بایسته
  • تکمیل معامله

ارزیابی مقدماتی و بازبینی طرح تجاری

سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر بالقوه با هدایت یک آنالیز اولیه و ارزیابی کاندیدای سرمایه‌گذاری، کار خود را آغاز می‌کنند. این کار معمولا با یک بازبینی از طرح تجاری آغاز می‌شود. این سند، اگر به خوبی آماده شده باشد، تمامی اطلاعات کلیدی که یک سرمایه‌گذار بالقوه به آن نیاز دارد را شامل می‌شود. 

علاوه بر این، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر همواره به شخصیت تیم مدیریت اهمیت می‌دهند. علت این موضوع، فهمیدن ظرفیت مدیریتی و کارآفرینی تیم مذکور است. اولین جلسات رسمی معمولا به شکل یک ارائه شرکت رخ می‌دهد.

سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر بالقوه اغلب در ادامه از شبکه متخصصین خودش برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد کاندیدای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند. این کار به عنوان یک تحلیل مقدماتی، یک ارزیابی اولیه از ارزش شرکت برآورد می‌کند. از آنجایی که این ارزیابی در تعیین سهام دریافتی سرمایه‌گذار از شرکت در ازای سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، این تحلیل مهم است. ارزش‌گذاری در این فاز معمولا به شکل بازه ارزش با یک ارزش کمینه و بیشینه انجام می‌گیرد. این بازه می‌تواند در ادامه به عنوان پایه‌ای برای مذاکرات بین سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر و شرکت منتخب مورد استفاده واقع شود.

مذاکرات اولیه

اگر جلسات و برآوردهای اولیه به خوبی پیش رفت و طرفین به ادامه مذاکرات علاقه‌مند شدند، شرایط اولیه داد و ستد پیشنهادی به صورت خلاصه در قصدنامه (letter of intent) یا در ورق‌نامه شرایط (term sheet) به صورت جزئی‌تر می‌آید و به امضای طرفین قرارداد می‌رسد.

قصدنامه، یک سند است که به سادگی بیان می‌کند که طرفین تمایل دارند یک توافق سرمایه‌گذاری را به سرانجام برسانند. این در حالی است که در ورق‌نامه شرایط، جزئیات بسیار دقیق‌تری ذکر می‌شود که در واقع، عبارات و شرایط کلیدی برای توافقات بعدی سرمایه‌گذاری را طرح‌ریزی می‌کنند.

چه توافقات اولیه به شکل قصدنامه باشد چه به صورت ورق‌نامه شرایط، این توافقات گام‌هایی را برای توافقات سرمایه‌گذاری نهایی و ارزش‌گذاری شرکت، طرح‌ریزی می‌کنند. این توافقات شامل بندهای محرمانه و غیر قابل افشا هستند و ممکن است بندهای قانونی دیگری نیز داشته باشند. همچنین شما آمار و محاسبات مرتبط برای سرمایه‌گذاری جدید را دریافت خواهید کرد.

ارزیابی بایسته

هنگامی که قصدنامه یا ورق‌نامه شرایط امضا می‌شود، سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر به "ارزیابی بایسته (Due diligence)" شرکت می‌پردازد. از آنجایی که این کار هزینه و زمانی زیادی را می‌طلبد، ارزیابی مذکور تنها زمانی آغاز می‌شود که توافقات اولیه امضا شده باشد.

ارزیابی بایسته یک تحلیل سخت، بسیار دقیق و سیستماتیک یک شرکت (یا قسمتی از یک شرکت یا طرح تجاری) را شامل می‌شود. هدف از این ارزیابی، دستیابی به فهمی کلی از کسب‌وکار کنونی شرکت و جایگاه مالی، افق آینده آن و موقعیت‌ها و ریسک‌هایی که با آن مواجهه می‌شود است.

تکمیل معامله

هنگامی که ارزیابی بایسته تکمیل می‌شود، سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر گزارش کامل را ارزیابی می‌کند. اگر کمیته سرمایه‌گذاری وی به تصمیم مثبتی برسند، معامله جهت رسیدن به مذاکرات نهایی، دنبال می‌شود. زمانی تکمیل معامله صورت می‌پذیرد که توافق سرمایه‌گذاری رسمی توسط همه طرفین قرارداد امضا شود.

در این هنگام، معامله به فاز سرمایه‌گذاری می‌رود و سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر بودجه را برای شرکت پورتفولیو تامین می‌نماید. 

منبع: www.nanowerk.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.