آخرین مقالات

آیا هوش هیجانی بالایی دارید؟ ۷ راه برای تست هوش هیجانی‌ 

آیا هوش هیجانی بالایی دارید؟ ۷ راه برای تست هوش هیجانی‌ 

هوش هیجانی یک ویژگی مهم برای کارآفرینان و حتی کارمندان در کسب و کارهای مختلف است. هوش هیجانی به عبارت ساده توانایی شما برای کنترل احساسات و تشخیص احساس دیگران است. اما این توانمندی چرا مهم است و در صورت برخورداری از این توانایی چگونه می‌توانید در ارتباط با آن صحبت کنید؟ سوالاتی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

چرا هوش هیجانی برای کارآفرینان ضروری است؟

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند می‌توانند احساسات طرف مقابل خود را کنترل کرده و در تعامل با آنها موفق عمل کنند. هوش هیجانی بالا روی چهار حوزه اثر فراوانی دارد:

ثبات: اگر می‌خواهید تیمی را مدیریت کنید حتی در زمان بحران هم باید ثبات عاطفی داشته باشید. هوش هیجانی به شما در کنترل خشم و اضطراب و ناراحتیتان و حفظ آرامش کمک می‌کند.

فروش و خدمات: فهم آنچه مردم حس می‌کنند چرا چنین حسی دارند و چه چیزی نیاز دارند یا می‌خواهند ضروری است و به شما در اجرای معاملات و رشد کسب و کارتان کمک می‌کند.

انگیزه: می‌بایست با کارمندانتان ارتباط برقرار و احساساتشان را درک کنید و به آن‌ها برای موفقیت بیشتر در محیط کار انگیزه دهید.

وساطت و مذاکره: هوش هیجانی در حل و فصل درگیری‌ها و مشکلات با کارمندان و شریکان کمک‌کننده است و هنگام تلاش برای مذاکره به شما برتری می‌دهد.

علایم هوش هیجانی

  • توانایی بیان تجربه‌های احساسی

الفبای احساسی را در کودکی با کلماتی چون شادی، ناراحتی، عصبانیت و... می‌آموزید. اما چگونه تجارب احساسی پیچیده‌تان را توضیح می‌دهید. داشتن یک دامنه واژگان دقیق و پرمعنا حاکی از آن است که شما به اندازه کافی درون‌گرا بوده و چگونگی کارکرد احساساتتان و دیگران را درک می‌کنید. برای مثال ممکن است در بیان احساس‌تان دلتنگی را بجای کمی غمگین و یا تحریک پذیری مربوط به استرس را بجای خشم استفاده کنید.

  • با دقت به نقاط ضعف و قدرت تیم خود اشاره کنید

مدیران با هوش اجتماعی بالا سریعا نقاط قوت و ضعف کارمندانشان را می‌فهمند و از اقرار آن در ارتباط با خودشان ترسی ندارند. هر انسانی نقاط قوتی و در مواردی نیز کاستی دارد.  فهم این موارد نشانی از دقت شما به واکنش افراد و توجه به خوبی‌ها و بدی‌ها در افراد است.

  • پیشینه قضاوت خوب از شخصیت ها را دارید

در ارتباط با افرادی که در گذشته با آنها ارتباط داشتید خواه اعضای تیم شما باشند و یا دوستانتان، خوب فکر کنید. هنگامی که احساس خوبی در ارتباط با آن‌ها دارید پس چرا ارتباطتان تمام شده است؟ برداشت اول می‌تواند فریبنده باشد اما اگر سابقه قوی از انتخاب افراد مثبت و قابل اعتماد دارید بنابراین توانایی قضاوت شخصیت‌ها را دارید.

  • افراد برای مشاوره و یا پشتیبانی به سراغ شما می‌آیند

چندوقت یکبار افرادی که در زندگی شما حضور دارند هنگام مواجه با مشکلات سخت سراغ شما می‌آیند. اگر افراد زیادی به سراغتان می‌آیند پس افراد به شما اعتماد می‌کنند نه به خاطر قضاوتتان بلکه بخاطر آنکه از نظر احساسی به آنها کمک می‌کنید. بعبارت دیگر پناه آوردن دوستان به شما در زمان سختی نشان این است که شما فردی با هوش هیجانی بالا هستید و دیگران این مهم را دریافته‌اند.

  • گذشت داشتن

همه‌ی مدیران تجربه احساس خشم، ناراحتی و ناامیدی را دارند اما با چه سرعتی از این احساسات می‌توانید گذر کنید؟ آیا از دیگران کینه‌ به دل می‌گیرید؟ یا نه می‌گذرید؟ آیا اشتباهاتتان مدام یادتان می‌آید و یا اینکه به سرعت هرچه بیشتر فراموششان می‌کنید. افراد باهوش هیجانی بالا واکنش‌هایشان را کنترل می‌کنند و با سهولت بیشتری از اشتباهات خود درس گرفته و از آنها می‌گذرند.

  • معمولا احساسات افراد را بخوبی می‌دانید

آیا قادر به تشخیص لحظاتی که کارمندان‌تان استرس دارند هستید؟ زمان‌هایی که مثل همیشه نیستند؟ آیا متوجه تغییر رفتارهای چزئی دوستانتان می‌شوید؟

تنها افراد با هوش هیجانی بالا این تفاوت‌ها را تشخیص می‌دهند.

  • اعتقادات دیگران، سبک‌کاری و چشم‌اندازهای دیگران را می‌دانید

باورها و سبک‌های مختلفی وجود دارد. آیا شما با آغوش باز پذیرای آنها بوده و یا نه می‌خواهید به سبک مورد نظرتان تغییرشان دهید.

اگر چنین نشانه‌هایی را ندارید نگران نباشید بعضی افراد به صورت طبیعی هوش هیجانی بالاتری دارند. این یک مهارت و آگاهی است که به مرور زمان می‌توانید آن را تقویت کنید. اگر می‌خواهید هوش هیجانی خود را تقویت کنید بیشتر به باورها، احساسات و افکار اطرافیانتان اهمیت دهید.

منبع: www.entrepreneur.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.